Treceți la conținutul principal

Giorgio Vasari (30 iulie 1511-27 iunie 1574)

       Giorgio Vasari s-a nascut in 1511 la Arezzo si a murit in 1574 la Florenta, nu inainte de a se remarca ca pictor si arhitect, dar mai ales ca primul istoric al artei in adevaratul sens al cuvantului.       
      Vasari a inceput cursurile de arta la Florenta, in cercul lui Andrea del Sarto, avandu-i drept colegi pe elevii acestuia, Rosso si Pontormo. In aceasta perioada Vasari nu a invatat doar tot ce a putut despre arta si diversele tehnici, dar a devenit mai ales un admirator inflacarat al lui Michelangelo.  Viata sa ca artist a fost foarte agitata si in acelasi timp foarte productiva, impartita intre Florenta si Roma. Dar Vasari a fost mai ales un bun promotor si impresar decat un artist, iar realizarile sale in domeniul arhitectural au fost cu mult peste cele din domeniul picturii.


      Cele mai importante lucrari semnate de Vasari se gasesc astazi la Florenta (frescele din Palazzo Vecchio si tablourile din muzee si colectii) si Roma (Sala Regia de la Vatican si frescele din Cancellaria), precum si in muzeul din locuinta artistului din Arezzo. Dar Vasari a jucat un rol important si in promovarea artei inspirate de contrareforma, asa cum se poate vedea si din compozitiile alegorice infatisand mai multe figuri marcante ale celebrei familii Medici.
        Ca pictor, Vasari a fost unul dintre cei mai prolifici ai perioadei sale, dar astazi nu este considerat un talent deosebit, stilul sau fiind prea marcat de manierism,  potrivit mai curand pentru compozitii decorative. Este mult mai apreciat si astazi ca arhitect, cea mai importanta creatia a sa fiind Uffizi din Florenta. A fost si proiectantul si decoratorul casei sale, care astazi ii adaposteste o parte din lucrari. Vasari a fost si primul colectionar serios de desene, folosindu-le in principal ca material pentru biografiile scrise de el, datorita informatiilor privind procesul creativ.
        Dar rolul jucat de Vasari in arta plastica, arhitectura a fost categoric pus in umbra de o alta postura, aceea de istoric al artei. Lucrarea sa, cu titlul generic  "Vietile artistilor", nu este doar o sursa fundamentala de informare despre arta Renasterii italiene, ci si un document esential pentru a intelege schimbarile de atitudine si mentalitate ale epocii. Cartea a fost publicata in 1550, cu titlul "Le Vite de' piu eccelenti architetti, pittori, et scultori italiani" (Vietile celor mai buni arhitecti, pictori si sculptori italieni). In 1568 Vasari a publicat o a doua editie, substantial revazuta si adaugita. Biografiile scrise de el sunt mai mult decat simple texte seci si academice, fiind presarate cu anecdote si povestiri din viata artistilor. 



      Autorul nu s-a limitat la a prezenta o simpla serie de biografii, ci a incercat sa le incadreze intr-o imagine de ansamblu si in special sa isi prezinte propriile idei despre arta si istoria artei in special. Vasari considera ca arta este in prima faza doar o imitare a naturii, iar progresele facute spre exemplu in pictura sunt in final o perfectionare treptata a posibilitatilor de reprezentare.

Giorgio Vasari - Annunciation
Giorgio Vasari - Madonna
Giorgio Vasari - Saint Luke painting the Virgin

Giorgio Vasari - Allegory of the Immaculate Conception
Giorgio Vasari - The Nativity

Giorgio Vasari - The Nativity With The Adoration Of The Shepherds
Giorgio Vasari - The Incredulity of St. Thomas
Giorgio Vasari - The Garden of Gethsemane - Google Art Project
Giorgio Vasari - Christ Carrying the Cross
Giorgio Vasari - Deposition from the Cross 1540
Giorgio Vasari - The Deposition
Giorgio Vasari - Marriage at Cana, 1566
Giorgio Vasari - Entombment
Giorgio Vasari - Martyrdom of St. Stephen, 1560
Giorgio Vasari - Venus at her Toilette 
Giorgio Vasari - Perseus and Andromeda
Giorgio Vasari - Vulcan's Forge
Giorgio Vasari - Jacob's Dream
Giorgio Vasari - Six Tuscan Poets - Google Art Project
Giorgio Vasari - The Battle of Marciano
Giorgio Vasari - Apotheosis of Cosimo I - Google Art Project
Giorgio Vasari - The Last Judgment (detail)

Giorgio Vasari - The Last Judgment (detail)

Giorgio Vasari - The Last Judgment 
Giorgio Vasari - Fresco of the 1530 Siege of Florence
Giorgio Vasari - The Studio of the Painter
Giorgio Vasari - Judith and Holofernes, 1554
Giorgio Vasari - Portrait of Duke Alessandro de' Medici
Giorgio Vasari - Portrait of Lorenzo the Magnificent.
Giorgio Vasari - Self-Portrait
Giorgio Vasari - Michelangelo’s Grave

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum se sărbătorește Crăciunul pe Glob - azi Finlanda

Obiceiuri şi tradiţii de Crăciun în lume – Finlanda        Crăciunul este în Finlanda cea mai mare sărbătoare a anului.     Brazii sunt împodobiţi în dimineaţa de ajun. Pe lângă decoraţiunile obişnuite, se mai agaţă în brad şi fructe, dulciuri, steaguri naţionale din hârtie, lumânări. În dimineaţa de ajun se pun în curte un snop de grâne şi diferite seminţe, pentru a fi mâncate de păsări. E semn de recolte bogate şi unii ţărani finlandezi nici nu se aşează la masa de Crăciun până când nu sunt siguri că păsările au mâncat.      După¬amiaza, finlandezii se duc la saună şi apoi întreaga familie se adună în jurul mesei şi aşteaptă vizita lui Moş Crăciun. Cina festivă este compusă, de obicei, din cod fiert, bine condimentat, cu sos şi garnitură de cartofi natur, friptură de porc, de pui, legume fierte, prăjituri şi fructe. După masă, toată lumea merge la mormintele rudelor.        Potrivit tradiţiei finlandeze, Sfântul Toma este cel care aduce Crăciunul, la 21 dece

Cum se sărbătorește Crăciunul pe Glob - azi Brazilia

 Multe tradiții braziliene de Crăciun provin din Portugalia (Brazilia a fost timp de mulți ani sub dominație portugheză). Scena nașterii domnului, cunoscută sub numele de Presepio , este foarte populară și este prezentă în biserici și  în case pe tot parcursul lunii  decembrie. Colindele de Crăciun precum Os Pastores (Păstorii) , la fel ca piesele din Mexic, sunt de asemenea foarte populare. În versiunile braziliene ale piesei, există, în mod tradițional, o ciobăniță și o femeie care încearcă să fure copilul Isus! Cei mai mulți oameni, în special catolicii, merg la o slujbă  la miezul nopții Missa do Gallo ,care se termină, în mod normal, aproximativ la ora unu noaptea. Missa do Gallo este urmată, adesea, de focuri de artificii. În Brazilia, Moș Crăciun se numește Noel Papai & Bom Velhinho (Good Old Man). Multe obiceiuri de Crăciun sunt similare cu cele din SUA sau Marea Britanie, chiar dacă este vară și foarte cald in timpul  Crăciunului în Brazilia iar mulți

În tranșee: viața cotidiană pe front (imagini din Primul Război Mondial)

       Ofițeri români - Răcoasa 1917      Luptele din vara anului 1917 s-au dat în principal în   așa numitul triunghi al morții, format din spațiul cuprins între zonele Mărăști, Mărășești și Oituz într-un areal geografic oscilând între zone de deal și câmpie. Un relief care nu s-a arătat a   fi problematic în mod special   pentru forțele beligerante. Mult mai dificilă s-a dovedit a fi însă clima. Literatura memorialistică a consemnat în majoritatea lucrărilor foștilor combatanți   atât omniprezenta arșiță năucitoare, cât și muștele și setea care-i chinuie pe cei aproape un milion de soldați care se luptă de ambele părți. Cea mai bună dovadă în acest sens este furnizată de povestea unui atac celebru al armatei române, atacul Regimentului 32 Mircea unde, toropiți de căldură, soldații au renunțat la vestimentație, luptând în cămăși.  Soldați români în transee la Răcoasa 1917  Soldați români se odihnesc -Varnița 1917  Tranșeu Carpinis 1917         În ca