Revista Luceafărul
nr. 15-16, 1-16 august 1910, este rezervată aproape în întregime unui reportaj
despre Valea Oltului, scris de Teodor Romul Popescu. Redăm în întregime acest
text, pentru frumusețea descrierii dar și pentru numeroasele fotografii inedite
publicate cu acest prilej. Astăzi a doua parte.
Valea Oltului se deschide largă, în sus şi in jos, iar la poalele cetății aleargă Lotrioara, pentru a se înecă mai la vale în Olt, în romantica vale a Lotrioarei astăzi se face o prozaică negustorie de lenme. În curănd ajungem la contumatie, care a fost un punct însemnat al comerciului pe la Turnul-Roşu. Ruinele magazinelor dovedesc circulația de odinioară, deşi era îngreunată printr'o carantină de 82 de zile pentru mărfuri şi pănă la 42 de zile pentru persoane. Contumatia e legată de linia căilor ferate printr'un pod primitiv făcut de societatea care se ocupă cu industria lemnului. Apoi ajungem la frontiera căilor ferate.
Valea Oltului se deschide largă, în sus şi in jos, iar la poalele cetății aleargă Lotrioara, pentru a se înecă mai la vale în Olt, în romantica vale a Lotrioarei astăzi se face o prozaică negustorie de lenme. În curănd ajungem la contumatie, care a fost un punct însemnat al comerciului pe la Turnul-Roşu. Ruinele magazinelor dovedesc circulația de odinioară, deşi era îngreunată printr'o carantină de 82 de zile pentru mărfuri şi pănă la 42 de zile pentru persoane. Contumatia e legată de linia căilor ferate printr'un pod primitiv făcut de societatea care se ocupă cu industria lemnului. Apoi ajungem la frontiera căilor ferate.
Podul peste Valea Fratelui formează granita
intre Transilvania şi România. Pe drumul țării, în față, zărim o cruce de
piatră, care ne aduce aminte că, în 1848, pănă aici au urmărit honvezii unguri
pe duşmanii lor. lar după ce trecem minunatul pod, lung de 200 m., ajungem la
granița drumului de țară. Intoarcem cu bucurie spatele urgisitelor pene de
cocoş de pe pălăriile jandarmilor ungureşti şi ne inchinăm cu măndrie dra-pelul
roşu-galben-vănăt ce ne vesteşte că am ajuns pe pămăntul Romăniei libere.
Mai in jos de podul cel mare şi alb de fier să
varsă in Olt răul Vadului, care pare că-1 face mai viu, mai sprinten. 1n curănd
ajungem la satul Răul-Vadului alcătuit din căteva case frumuşel zidite. Aici e
şi cazarma de piatră a soldatilor cari păzesc granita. Trecănd pe lăngă halta
Loviştei aproape de satul Căineni ajungem in fata puternicelor stănci Caroline, în cari şi acum să văd bine urmele renumitei Via Carolina. In peretele de
stărică e săpată o cruce de piatră cu inscriplie latinească. Chiar şi in
trecere se poate uşor cetl numele scris cu litere de aur: Carolinus Sixtus. Pe
urmă ajungem 1n mijlocul satului Căineni de Vălcea, aşezat pe lărmurul drept al
Oltului, iar pe celalalt țărm se află comuna soră Căineni de Argeş. Amăndouă
comunele sunt legate una de alta prin un pod lung de fier.
La gara Căineni întrerupem călătoria pentru o
oră. Aici se face din nou revi-zuirea paşapoartelor din parte autorităţilor de
granijă ale Romăniei. Drumul jării ce se zăreşte dincolo de Olt, tri satul
Căineni de Argeş, duce spre Curtea de Argeş. De aici, dela Căineni, se poate
face o minunată excursie pănă la Curtea de Argeş, şi anume, pe jos ori călare,
peste movila Lovişte, prin frumoasa vale Topolog apoi pe la poalele muntelui
Cozia.
Pe drum, In mijlocul pădurilor dese,
aproapc de satul Poienari, se pot vedea ruinele cetăţii lui Vlad Tepeş, iar Yn
Curlea de Argeş minunata mănăstire zidită pe la Inceputul secolului al XVI-lea
de Neagoe Basarab, care e una dintre cele mai trumoase biserici ale Europei
răsăritene. Curtea de Argeş e şi fosta capitală a Munteniei, cu o mulțime de
monumente şi tirme istorice vrednice de văzut şi de ştiut. Dacă calea ferată ar
trece prin Curtea de Argeş, drumul dela Căineni la Bucureşti s'ar scurta cu 120
km. Aceasta ar fi şi linia cea mai scurtă 1ntre Apus şi Orient.
Comuna Căineni e deci
un insemnat punct de comunicalie, care poate să aibă un frumos viitor. In
vechime aici a fost poarta Romanilor 1mprejmuită de ziduri şi de puternicul
castru roman Pons vetus. Tot aici se sfărşea şi calea Romanilor, care ducea tn
jurul muntelui Cozia. Acest punct a fost 1ntărit şi sub Carol Vl. Pe pripoarele
de stănci prăpăstioase s'a ridicat cetăţuia Strassburg, care după o durată de
19 ani, după recucerirea Căinenilor din partea Romănilor, la 1739, a fost
dărăntată. După un popas de un ceas plecăm cu trenul mai departe dea lungul văii
Loviştei.
Comentarii
Trimiteți un comentariu