Treceți la conținutul principal

Obiceiuri si tradiții de Paște prezentate în ziarele de acum 100 de ani



ALBINA -aprilie 1914

In satele din Sărand (Munţii apuseni), se adună feciorii de Sâmbăta Paştelor, se duc la pădure după butuci, aduc câteva care cu butuci şi le descarcă în cimitir. De cu seară, feciorii fac foc în cimitir, care foc nu se stânge în cele trei zile ale Paştelor. Toţi oamenii stau afară, în curtea bisericii, până vine preotul, şi atunci intră cu toţii in biserică. După sf. liturghie, se dau « Paşti » (datină generală la Românii din Muntenia şi Ardeal); cel care ia « Paşti », dă un ou roşu (Şezătoarea, XVIII, p. 119).
Luminatorul - aprilie 1911, Râmnicu Vâlcea 

Pretutindeni, la Români, acei ce se duc la Inviere, se spală cu apă proaspătă în care s'a pus măcar un ou roşu şi câţiva bani de aur sau de argint. Oul roşu însemnează ca să fie uşori şi sănătoşi ca oul, iar banii, ca să li meargă bine peste tot anul, şi să fie curaţi ca argintul sau ca aurul. Aceasta se face şi în ziva de Paşti, înainte de a merge la biserică (Bucovina)

UNIVERSUL LITERAR - martie 1913

Pasca la sfinţit se duce intr'un şervet curat, intr'o coşarcă sau pe o tablă, puindu-se două paşte: cea cu cruce, care se aduce înapoi acasă, şi una fără cruce; aceasta se lasă preotului, şi mai pune o bucată de slănină şi patru ouă roşii (Voronca, Datine, p. 341)
 La Inviere bisericile Ţării Oaşului sunt pline de coşuri cu alimente: pască, colaci, cârnaţi, miei, şuncă, ouă. Le aduc bărbaţii pe umăr, ca să le sfinţească preotul. Pe la Magarova, Bitolia, şi în alte părţi, femeile duc ouă roşii la biserică, de Paşti, la Inviere şi la a doua Inviere, dumineca.

UNIVERSUL LITERAR - aprilie 1910

  Din ouăle pe care le sfinţeşte preotul, se dau câteva preo-tului, şi restul se aduce acasă (Marian, Sărb., III, 45). Tot creştinul e dator să dea preotului si altor prieteni şi rubedenii, câte un ou roşu în ziua de Paşti, zicându-i: « Hristos a înviat », şi cel ce primeşte e dator să răspundă: « Ade-vărat a inviat » (Bălăşel, Şezătoarea, XVII, 2i).
 Sosind acasă, dela Inviere, se pun cu toţii la masă, gustând întăi din pască, şi apoi ciocnesc ouă roşii (Marian, Sărb., III, 46). Când încep a mânca, de Paşti, încep întâi cu oul, şi cioc-nesc mai întăi bărbatul cu femeia, apoi părinţii cu copiii, zicând la ciocnit: « Hristos a înviat  », « Adevărat că a înviat ».

ADEVĂRUL - aprilie 1933

Se crede că acel ce strică oul celuilalt, e mai tare (Voronca, Datine, 424) Să nu mănânci ouă roşii în cele trei zile ale Paştelor (Jorăşti, Covurluiu), sau măcar în ziua de 'ntăi (Tuţcani, Covurluiu; Schineni, Tutova. Pamfile, Agricultura, 122). Unii nu mâncă ouă roşii în ziua întăia a Paştelor, că-i rău de buboaie (Vrancea : Hârnea, p. 20).
Rar cine mănâncă ouă roşii în zică de Paşti, şi mai ales în Moldova şi Banat, crezându-se că celui ce rnânâncă i se fac buboaie pe corp (Marian, Sărb., III, tot). In Mihalcea (Bucovina) se spune că de Paşti să nu mânânci ou împestrit întâi, căci vezi şerpi peste an, aşa cum stă scri-soarea încolăcită (Voronca, Datine, 422).
REALITATEA ILUSTRATĂ - aprilie 1928

 Ouă roșii nu se mănâncă în ziua de Paşti, până ce nu s'a împărţit pomana morților. Altcum pomana nu e primită (Banat: Novacoviciu, III, 19). In ziua de Paşti, după ce te-ai împărtăşit, sau ai luat Paşti, mânânci întâi ou roşu, apoi iei alte mâncări (Bălăşel, Şez., XVII, 21).
 E bine ca ouăle pe care le mânânci în ziva de Pani, să fie nesărate; altfel se vor roşi (pârli) mânile (Muscel: Codin, Sărb., 55). E bine ca pe cel întăi ou ce mânânci în ziva de Paşti, să-1 mânânci cu găoci cu tot, căci vei fi tare, sănătos şi viteaz peste an (Bălăşel, Şez., XVII, 2z). In ziua de Paşte e bine ca copiii, după ce « şi-au deslegat gura cu ouă », să mânânce — dacă au peşte rămas, fie de pe la Florii, fie de pe la Blagoveştenii (Muscel: Codin, Sărb., 55)

FOAIA POPULARĂ - aprilie 1899 

 Oul roşu cu care te-ai împărtăşit în ziua de Paşti, îl păstrezi peste an, şi dacă în cursul anului se va sparge şi va face viermi, e semn că vei fi cu noroc. Dacă, din contra, se păstrează bine, e semn că vei fi sec de noroc (Bălăşel, Şez., XVII, 22). In ziua de Paşti se împart numai ouă roşii, şi nu la capul morţilor, ci prin curtea bisericii (Păuşeşti-Otărău, Vâlcea; com. de d-l G. G. Fierescu).
FURNICA - aprilie 1914 

Spun bătrânii că înainte vreme era obiceiul ca în ziua de Paşti să se împartă numai ouă încondeiate. Azi rar se mai văd ouă de acestea, prin 10-I5 comuni împrejur. Chiar in restul judeţului nu e nicio comună să exceleze. Aproape în fiecare se găsesc câteva babe care să încondeieze.

UNIVERSUL LITERAR - martie 1912 

ALBINA -aprilie 1914

REALITATEA ILUSTRATĂ - aprilie 1938



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum se sărbătorește Crăciunul pe Glob - azi Finlanda

Obiceiuri şi tradiţii de Crăciun în lume – Finlanda        Crăciunul este în Finlanda cea mai mare sărbătoare a anului.     Brazii sunt împodobiţi în dimineaţa de ajun. Pe lângă decoraţiunile obişnuite, se mai agaţă în brad şi fructe, dulciuri, steaguri naţionale din hârtie, lumânări. În dimineaţa de ajun se pun în curte un snop de grâne şi diferite seminţe, pentru a fi mâncate de păsări. E semn de recolte bogate şi unii ţărani finlandezi nici nu se aşează la masa de Crăciun până când nu sunt siguri că păsările au mâncat.      După¬amiaza, finlandezii se duc la saună şi apoi întreaga familie se adună în jurul mesei şi aşteaptă vizita lui Moş Crăciun. Cina festivă este compusă, de obicei, din cod fiert, bine condimentat, cu sos şi garnitură de cartofi natur, friptură de porc, de pui, legume fierte, prăjituri şi fructe. După masă, toată lumea merge la mormintele rudelor.        Potrivit tradiţiei finlandeze, Sfântul Toma este cel care aduce Crăciunul, la 21 dece

Cum se sărbătorește Crăciunul pe Glob - azi Brazilia

 Multe tradiții braziliene de Crăciun provin din Portugalia (Brazilia a fost timp de mulți ani sub dominație portugheză). Scena nașterii domnului, cunoscută sub numele de Presepio , este foarte populară și este prezentă în biserici și  în case pe tot parcursul lunii  decembrie. Colindele de Crăciun precum Os Pastores (Păstorii) , la fel ca piesele din Mexic, sunt de asemenea foarte populare. În versiunile braziliene ale piesei, există, în mod tradițional, o ciobăniță și o femeie care încearcă să fure copilul Isus! Cei mai mulți oameni, în special catolicii, merg la o slujbă  la miezul nopții Missa do Gallo ,care se termină, în mod normal, aproximativ la ora unu noaptea. Missa do Gallo este urmată, adesea, de focuri de artificii. În Brazilia, Moș Crăciun se numește Noel Papai & Bom Velhinho (Good Old Man). Multe obiceiuri de Crăciun sunt similare cu cele din SUA sau Marea Britanie, chiar dacă este vară și foarte cald in timpul  Crăciunului în Brazilia iar mulți

În tranșee: viața cotidiană pe front (imagini din Primul Război Mondial)

       Ofițeri români - Răcoasa 1917      Luptele din vara anului 1917 s-au dat în principal în   așa numitul triunghi al morții, format din spațiul cuprins între zonele Mărăști, Mărășești și Oituz într-un areal geografic oscilând între zone de deal și câmpie. Un relief care nu s-a arătat a   fi problematic în mod special   pentru forțele beligerante. Mult mai dificilă s-a dovedit a fi însă clima. Literatura memorialistică a consemnat în majoritatea lucrărilor foștilor combatanți   atât omniprezenta arșiță năucitoare, cât și muștele și setea care-i chinuie pe cei aproape un milion de soldați care se luptă de ambele părți. Cea mai bună dovadă în acest sens este furnizată de povestea unui atac celebru al armatei române, atacul Regimentului 32 Mircea unde, toropiți de căldură, soldații au renunțat la vestimentație, luptând în cămăși.  Soldați români în transee la Răcoasa 1917  Soldați români se odihnesc -Varnița 1917  Tranșeu Carpinis 1917         În ca