Treceți la conținutul principal

Râmnicul Vâlcii - Petre Drăgoiescu, 1944 (format pdf)





Petre Drăgoiescu tipărește la Craiova, în 1944, o broşură de 16 pagini, cuprinzând o descriere fermecătoare a orașului Râmnicu Vâlcea, o scurtă prezentare a poziţiei  geografice și date despre starea economică şi culturală a oraşului.

Am transferat în format PDF acestă cărticică ce merită citită pentru frumusețea limbii,  îmbinarea unor date istorice cu legende și mituri. Pentru exemplificare citiți introducerea acestei cărți:
„Sunt nume de orașe, în sunetele cărora se ascunde - ca mirosul într-o floare — nu știu ce vrajă de linii şi de culori, o atracție şi un prestigiu care vin înaintea cunoașterii. Unul din aceste nume de oraşe este Râmnicul Vâlcii. „D-ta ești din Râmnicul Vâlcii?" te întâmpină cu ochii iluminați câte un necunoscut, auzindu-te de unde vii. Pentru mulți Râmnicul Vâlcii sună ca o făgăduială de vacantă fericită, în aer răcoros, între coline înverzite şi apa vijeloasă a Oltului.


Cărturarii adulmecă parfumul arhaic al tiparnițelor mănăstirești de unde marii ierarhi, cu numele şi icoanele scrise în cărți de învătătură, scoteau cazanii şi minee. Nu lipsesc nici dintre aceia care îl văd străbătut, în pas săltăreț de baladă, de femei în port mândru de crăiese cu marame de borangic lung până 'n călcâie, de panduri cu ochii vulturești şi de ciobănei cu mijlocul tras ca prin inel. Numele Coziei, Arnotei, Hurezilor, din apropiere, îl înconjoară ca un nimb.
 Râmnicul Vâlcii este câte ceva din toate acestea”.



Cartea poate  fi citită și descărcată accesând link-ul următor:Râmnicul Vâlcii - Petre Drăgoiescu

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Poveștile Dealului Capela

Dealul Capela din Râmnicu Vâlcea ascunde multe poveşti, legende, mituri, fiind unul dintre cel mai cunoscute reperele ale orașului.
Multe din aceste mistere au rămas în amintirea noastră, dar sunt multe altele mai puțin cunoscute.

     Numele de Capela are conotații istorice deosebite, el provenind cel mai probabil, de la o capelă catolică ridicată de austrieci, în timpul stăpânirii Olteniei. Această capelă s-ar fi aflat chiar pe creasta dealului și se pare că ar fi comunicat, printr-un tunel subteran, cu Bărăția (conform lucrarii Proiecte de fortificatie ale Olteniei, Arhiva Olteniei, an VII, nr. 37 - 38, mai - august 1928, pag. 251). Până în prezent însă nu a fost descoperit acest tunel.



   Ca mențiune istorică se presupune că ,,pe Dealul Capela ar fi stat sanctuarele coloniștilor romani, întrucât dela aceștia a rămas până azi o nămețenie de piatră de o formă curioasă pe care localnicii o numesc Boul de piatră, ștearsă asemuire a unui animal sfânt” (Râmnicul Vâlcii – Petre Drăgoiescu, …

Armata româna în primul râzboi mondial - Imagini de acum 100 de ani

Participarea României la Primul Război Mondial cuprinde totalitatea măsurilor și acțiunilor de ordin politic, diplomatic și militar desfășurate de statul român, singur sau împreună cu aliații, între 13/28 iulie 1914 și 28 octombrie/11 noiembrie 1918, în vederea atingerii scopului politic principal al participării la război - realizarea statului național unitar român.       La izbucnirea Primului Război Mondial, pe plan intern, România era o țară în care chiar dacă instituțiile regimului democratic erau prezente, funcționarea organismului statal era departe de standardele occidentale. Economia avea o structură arhaică și anacronică, bazată pe o agricultură de subzistență, tradițională și cu un nivel redus de productivitate.     Societatea era dominată de o aristocrație funciară (marii proprietari de terenuri agricole) care își exercita dominația asupra unei mase mari de populație, preponderent rurală și în covârșitoare măsură analfabetă.      Cu tot efortul făcut de elitele politice și…

Imagini din Valcea realizate de Carol Pop de Szathmari (1869)

Carol Pop de Szathmári este un nume binecunoscut publicului, demult intrat în conştiinţa naţională alături de iluștrii confraţi din veacul al XIX-lea, precum Aman şi Grigorescu iar, în ultimii ani, începe să fie cunoscut – şi acceptat – de străinătate pentru aportul său ca pionier al artei fotografice.    Carol Pop de Szathmari, prin activitatea sa de fotograf, a fost un pionier în istoria fotografiei româneşti şi internaţionale prin redarea pentru prima dată, în imagini fotografice, a teatrelor de război din Crimeea, utilizând cele mai moderne tehnici fotografice ale secolului al XIX-lea, susţinute de talentul său de pictor. Arta sa fotografică i-a adus recunoaşterea naţională, ca fotograf al curţii domnitoare, iar pe plan internaţional renume prin decoraţiile primite de la capetele încoronate ale Europei.    România Album (1869) – lucrare de mari dimensiuni cu planşe de 47,2 x 64 cm iar fotografiile lipite pe ele de 29,3 x 35,5 cm – a fost elaborat în urma unor lungi ani de muncă, …